Senaraikan 5 isu atau lebih dalam PdPc mata pelajaran Sains dan Matematik di sekolah serta ulaskannya.

 

Rajah 1  Peta Minda Isu PdPc Matematik di sekolah

 

1.0 Pengenalan

Demi memastikan negara kita Malaysia semakin maju dan standing dengan negara-negara maju, sistem pendidikan telah ditambahbaikan dengan memperkenalkan beberapa dasar pendidikan seperti kurikulum semakan pada tahun 2017, Program Dwibahasa, Pendidikan STEM dan sebagainya. Tujuan perubahan ini adalah memastikan sistem pendidikan Malaysia dapat generasi baru mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi, kemahiran abad ke-21, kemahiran menyelesaikan masalah yang kompleks, bersifat kemanusiaan dan lain-lain seperti yang dinyatakan dalam FPK. Generasi-generasi ini dapat memacu ekonomi negara dan menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi. Dengan itu, mata pelajaran matematik dan sains telah memainkan peranan penting dalam melahirkan generasi yang berkemampuan.

Matematik dan Sains merupakan subjek teras yang amat mencabar minda dan perlu dipelajari dan dikuasai oleh seseorang murid sama ada di sekolah rendah atau sekolah menengah seperti yang ditetapkan dalam kurikulum sekolah. Tujuan mata pelajaran Matematik dipelajari di sekolah adalah untuk membina pemahaman murid tentang konsep nombor dan kemahiran asas dalam pengiraan serta memastikan murid mempunyai pemikiran yang logik dalam menyelesaikan masalah kehidupan seharian (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013). Bagi Sains pula, subjek in bertujuan menghasilkan murid yang mempunyai literasi sains, inovatif dan berupaya mengaplikasikan pengetahuan sains, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dalam kehidupan sebenar.

Namun begitu, kebanyakan murid di sekolah tidak berminat dengan Matematik dan Sains kerana mereka berasa kedua-dua subjek tersebut susah serta sikap tidak mementingkan pembelajaran wujud kerana pemansuhan peperiksaan pada tahap 1 telah dilaksanakan mulai tahun 2019. Sikap-sikap ini telah mewujudkan beberapa isu berlaku semasa guru menjalankan PdPc di sekolah iaitu kekurangan infrastruktur di sekolah, gaya pengajaran guru, perlaksanaan Dual Language Programme (DLP), minat generasi abad ke-21, kekurangan masa topik –topik matematik yang padat dan murid tidak dapat menjawab soalan penyelesaian masalah berayat.

 

2.0 Ulasan setiap isu PdPc Matematik dan Sainsdi sekolah

2.1 Isu 1: Kekurangan infrastruktur di sekolah

            Isu pertama dalam isu pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah adalah sekolah menghadapi masalah kekurangan infrastruktur. Kebanyakan sekolah tidak mempunyai kemudahan asas serta persekitaran yang sesuai untuk suatu pembelajaran dijalankan, terutamanya sekolah di kawasan luar bandar atau di pendalaman, sekolah tidak mempunyai kemudahan ICT atau kemudahan asas yang mencukupi menyebabkan murid-murid dalam pendalaman susah mempunyai PdPc yang abad ke -21. Di sekolah bandar pula, sebahagian sekolah masih mengekalkan kaedah pengajaran tradisional “chalk and talk” kerana guru tidak didedahkan dengan ilmu pengetahuan untuk memanfaatkan kemudahan ICT di setiap kelas. Hal ini telah menyebabkan elemen ICT serta elemen STEM susah diterapkan dalam PdPc dan gaya pengajaran seseorang guru terhad. Pengajaran yang tidak menarik dan pesekitan pembelajaran yang tidak sesuai telah menyebabkan murid-murid kehilangan minat terhadap mata pelajaran tersebut. Dengan itu, kekurangan kemudahan infrastruktur telah menjejaskan minat pembelajaran murid-murid dalam matematik dan sains (Mohd Tafizam & Ramlee Mustapha, 2017).

Dalam keadaan kekurangan infrastruktur, guru-guru haruslah mencari alat bantu mengajar seperti gambar, bahan konkrit, eksperimen dan sebagainya untuk menjadikan suatu pengajaran konsep Matematik atau Sains itu bermakna dan memupuk minat murid untuk belajar Matematik dan Sains. Pada pandangan saya, pihak pentadbir atau persatuan ibu bapa dan guru boleh mengambil tindakan dengan mencari atau meminta penajaan daripada pelbagai pihak agar infrastruktur di sekolah adalah lengkap dan suasana pembelajaran abad ke-21 dapat dibekalkan kepada anak murid. Tindakan ini dapat membantu murid membina minat dalam pembelajaran mereka terutamanya matematik dan sains di mana kebanyakan konsep dan fakta adalah bersifat abstrak dan susah difahami melalui kaedah tradisional.

 

2.2 Isu 2: Gaya Pengajaran Guru

Isu yang seterusnya adalah gaya pengajaran guru. Kebanyakan murid hilang tumpuan atau minat dalam mata pelajaran Matematik dan Sains adalah disebabkan gaya pengajaran guru yang tradisional di mana tidak menggunakan bahan bantu mengajar dalam menyampaikan ilmu (Faizah, 2017). Bagi generasi abad ke-21, mereka lebih berminat dengan alat-alat teknologi atau tayangan sesuatu video di dalam kelas. Murid hari ini tidak lagi seperti yang dahulu. Mereka memerlukan pemahaman sesuatu perkara dari pelbagai perspektif serta cara permikiran dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

Pelbagai kemahiran abad ke-21 perlu dikuasai oleh generasi sekarang untuk memastikan mereka dapat berjaya dalam zaman yang pesat berubah ini. Sebagai seorang guru yang profesionalisme, gaya pengajaran tidak boleh lagi hanya menyuruh murid supaya menghafal melalui latihan latih tubi dan harus dipelbagaikan dengan menerapkan elemen merentasi kurikulum atau menggunakan bahan bantu mengajar. Seseorang guru perlu menyesuaikan diri dan memahami kehendakan generasi abad ke-21 ini agar pembelajaran yang berkesan dapat dicapai. Sebelum PdPc dilaksanakan, guru perlu merancang dan mengambil kira kecerdasan pelbagai dalam kalangan murid serta menyediakan alat bantu mengajar dan aktiviti-aktiviti abad ke-21. Hal ini disebabkan alat bantu mengajar dan aktiviti pembelajaran dapat menarik minat pelajar serta meningkatkan prestasi pelajar. Segala aktiviti pengajaran dan pemudahcara tidak lagi berpusat guru, malah berpusatkan murid. Guru hanya berperanan sebagai fasilitator dalam membimbing anak murid untuk menguasai sesuatu konsep atau menyelesaikan suatu masalah.

 

2.3 Isu 3: Perlaksanaan Dual Language Programme (DLP)

Program Dwibahasa (DLP) ini dilaksanakan di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bermula pada tahun 2016 di mana sekolah yang terlibat boleh memilih sama ada menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Inggeris selain daripada Bahasa Malaysia bagi mata pelajaran Matematik, Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, serta Reka Bentuk dan Teknologi. Mengikut buku teks semakan bermula pada tahun 2017, kebanyakan buku teks mata pelajaran Matematik, Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Reka Bentuk dan Teknologi telah menerapkan kosa kata pada satu ruang yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Namun, Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah dicadangkan guna semula untuk menggalakkan penggunaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita. Keadaan ini telah menyebabkan banyak bantahan wujud dalam media masa sehingga menjejaskan keadaan huru-hara berlaku dalam sistem pendidikan kita.

Pada pandangan saya, paksaan mengubah bahasa mata pelajaran Matematik, Sains, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, serta Reka Bentuk dan Teknologi ke dalam Bahasa Inggeris bukan satu langkah yang efektif. Hal ini demikian kerana perubahan program yang kerap dalam sistem pendidikan akan menyebabkan sistem pendidikan terus huru-hara dan semua pendidik akan hilang hala tuju serta semangat untuk mendidik generasi baru. Hal ini demikian kerana guru-guru perlulah menyesuaikan diri dengan kata-kata saintifik dalam Matematik dan Sains agar ilmu atau konsep yang betul dapat disampaikan kepada murid-murid. Bagi murid-murid pula, mereka akan menghadapi masalah dalam menyesuaikan diri dengan perubahan bahasa mata pelajaran tertentu yang kerap. Lama-kelamaan, murid-murid tersebut akan hilang minat untuk belajar.

Bahasa pengantara sesuatu ilmu bukan satu masalah yang besar manakala cara menyampaikan ilmu dari pendidik kepada anak murid adalah lebih penting. Oleh itu, pihak yang bertanggungjawab dalam memperkenalkan dasar pendidikan atau memperkenalkan sesuatu program perlulah berfikir daripada pelbagai perspektif dan merancang terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan. Guru-guru pula perlulah sedar dan sentiasa berpegang kepada matlamat atau objektif dalam mendidik anak murid. Sekiranya murid-murid menghadapi masalah dalam memahami suatu konsep, bahasa lain boleh dijadikan sebagai bahasa sokongan untuk membantu anak murid memahami suatu konsep. Guru juga perlulah menjadi role model kepada anak murid bahawa belajar itu akan berterusan sepanjang hayat.

 

2.4 Isu 4: Minat murid abad ke-21

            Pada abad ke-21, banyak bidang serta teknologi semakin berkembang dengan pesat. Banyak keluarga mula boleh akses laman web dengan pakej-pakej telekomunikasi yang murah serta membekalkan alat teknologi kepada anak melayari internet sendiri. Generasi abad ke-21 sejak kecil sudah didedahkan dengan alat-alat teknologi ini dan sudah mahir dalam menggunakannya. Namun begitu, kebanyakan murid generasi abad ke-21 tidak berminat dalam belajar terutamanya subjek matematik dan sains yang agak susah serta kedua-dua subjek tersebut membebankan pembelajaran mereka (Lan, 2017). Mereka juga memberi alasan seperti berminat dan berhasrat untuk menjadi ‘youtuber’ atau pemain ’esports’ di mana mereka menganggap kedua-dua hasrat tersebut tidak perlu belajar. Pemikiran tersebut telah mendorong murid-murid tidak mempunyai motivasi untuk belajar.

“Belajar sepanjang hayat” merupakan satu pepatah yang perlu difahami oleh murid di mana semua orang yang hidup di dunia ini perlulah belajar sepanjang umurnya tanpa mengira kaum, pekerjaan, agama dan sebagainya. Sebagai seorang pendidik atau guru, kami berperanan dalam menyedarkan anak murid untuk memupuk minat dalam belajar dan memahami sebab kita belajar. Guru-guru boleh mengaitkan mata pelajaran dengan membentuk satu keadaan di mana seorang ‘youtuber’ mengira keuntungan satu hari atau lokasi-lokasi dalam peta sesuatu permainan. Murid-murid sebenarnya tidak sedar bahawa aktiviti-aktiviti kehidupan seharian atau suatu permainan secara tidak langsung adalah berkaitan dengan matematik dan sains. Maka, guru perlu mengaitkan kepentingan matematik dan sains dalam kehidupan seharian semasa mengajar suatu konsep di dalam kelas berdasarkan minat dan kegemaran anak muridnya.

 

2.5 Isu 5: Kekurangan masa topik-topik Matematik yang padat

            Kebanyakan guru menghadapi masalah kekurangan masa atau kesuntukan masa dalam menghabiskan topik-topik Matematik dan Sains yang padat. Faktor-faktor yang menyumbangkan isu ini berlaku adalah disebabkan pihak sekolah telah mengadakan banyak aktiviti atau ceramah di sekolah, raptai untuk Hari Sukan, Majlis Persaraan, guru yang sama menghadiri mesyuarat atau kursus dan sebagainya. Semua aktiviti ini telah memakan masa yang sedia ada untuk mengajar konsep-konsep Matematik dan Sains. Hal ini telah menyebabkan seseorang guru hanya sempat mengajar konsep dan tidak mempunyai masa untuk mentaksir sama ada murid menguasai konsep tersebut atau tidak. Latihan yang dibuat oleh murid tidak dibincangkan di dalam PdPc agar masa yang ada digunakan untuk menghabiskan sukatan pelajaran. Sebagai contoh, waktu seminggu untuk Matematik adalah sebanyak 180 minit manakala Sains adalah 120 minit. Sekiranya terdapat aktiviti berlangsung dan mengambil masa PdPc Matematik dan Sains, maka masa yang tinggal adalah tidak mencukupi. Jadi, pihak sekolah perlulah merancang dengan baik agar PdPc guru tidak diganggu dan aktiviti yang sesuai sahaja diadakan di sekolah.

 

2.6 Isu 6: Murid tidak dapat menjawab soalan penyelesaian masalah berayat

            Jika guru memerhati anak murid dengan teliti, guru akan mendapati bahawa kebanyakan anak murid yang lemah dalam matematik dan sains lebih suka menjawab soalan objektif berbanding dengan soalan penyelesaian masalah berayat. Hal ini demikian kerana mereka tidak berminat untuk cuba menjawab soalan penyelesaian masalah berayat tersebut. Murid-murid tersebut akan memberi alasan yang pelbagai untuk menolak menjawab soalan penyelesaian masalah berayat. Hal ini turut menjejaskan keputusan PISA & TIMSS di Malaysia kerana kebanyakan soalan PISA & TIMSS lebih berbentuk teks yang panjang lebar (Abdul Halim Abdullah, Johari Surif & Norhasniza Ibrahim, 2014). Soalan tersebut memerlukan pemahaman, terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar dalam kalangan murid.

Oleh itu, guru memainkan peranan penting dalam membimbing murid untuk belajar cara menyelesaikan soalan penyelesaian masalah berayat. Faktor-faktor yang menyumbangkan murid tidak berminat dalam cuba menjawab soalan tersebut adalah disebabkan lemah dalam bahasa, sikap malas untuk membaca soalan, soalan mempunyai teks yang berpanjangan, tidak dapat memahami kehendak soalan dan sebagainya. Maka guru perlulah mempelbagai pengajarannya atau memperkenalkan cara menyelesaikan masalah berayat tersebut mengikuti kreativiti dan inovasi guru. Bah kata pepatah, setiap penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada cara penyelesaiannya, maka guru perlulah banyak berinovatif dan bersungguh-sungguh dalam membantu anak murid dalam memupuk minat serta menguasai cara menyelesaikan soalan masalah berayat.

 

3.0 Penutup

Secara keseluruhannya, pelbagai pihak berperanan penting dalam menghadapi isu-isu yang wujud dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah. Pihak-pihak yang terlibat hendaklah bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam menangani setiap isu yang timbul agar sistem pendidikan yang berkesan dapat diwujudkan di sekolah. Dengan adanya sistem pendidikan yang berkesan, maka Malaysia dapat melahirkan modal insan yang mahir di dalam bidang teknologi, berilmu pengetahuan, bernilai murni dan berkemahiran tinggi dalam menyelesaikan masalah kompleks seiring dengan hasrat FPK.

4.0 Rujukan

 Abdul Halim Abdullah, Johari Surif & Norhasniza Ibrahim. (2014, April 10). Pisa 2012: di mana kedudukan malaysia untuk subjek matematik? Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/308889595_PISA_2012_DI_MANA_KEDUDUKAN_MALAYSIA_UNTUK_SUBJEK_MATEMATIK

Faizah Binti Ja'apar. (2017, Julai). Bahan bantu mengajar (bbm) dalam pengajaran dan pembelajaran (p&p) di sekolah menengah kebangsaan (smk) daerah pontian. Retrieved from http://eprints.uthm.edu.my/id/eprint/9573/1/FAIZAH_JA%E2%80%99APAR.pdf

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran matematik tahun 4. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

Lan. (2017, October 30). Tak minat sains dan matematik kerana rasa 'terbeban'. Retrieved from Berita Harian: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/10/344138/tak-minat-sains-dan-matematik-kerana-rasa-terbeban

Mohd Tafizam & Ramlee Mustapha. (2017, March). Kemudahan prasarana dalam pelaksanaan mata pelajaran teknologi kejuruteraan, lukisan kejuruteraan dan reka cipta di sekolah menengah harian malaysia. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/317785315_Kemudahan_Prasarana_Dalam_Pelaksanaan_Mata_Pelajaran_Teknologi_Kejuruteraan_Lukisan_Kejuruteraan_dan_Reka_Cipta_di_Sekolah_Menengah_Harian_Malaysia

 

No comments:

Post a Comment

【动漫介绍】一次推荐25部!开局就开挂的动漫

  【动漫介绍】一次推荐25部!开局就开挂的动漫 这支影片主要推荐一些一路虐人无数,看了都爽歪歪的动漫。 每一部动漫里的主角都是有不同的能力并一开局就开满挂,一路畅通无阻。 一些动漫中主角是由尽力过努力而提升自己的能力。那么龙傲天系列的主角呢, 他们则是一路基本属性以及技能都是...